Jakich informacji o twojej karcie potrzebują napastnicy?
Potrzebują szczegółów Twojej karty: numeru karty, imienia i nazwiska posiadacza, daty ważności, kodu uwierzytelniającego karty (trzy cyfry na odwrocie, takie jak CVV lub CVC), kodu PIN. Również kod SMS do potwierdzeń płatności i przelewów na tych stronach, na których płatności należy potwierdzić takim kodem.
Miejsce akcji: sklep lub kawiarnia
1. Płacisz zwykłą kartą bankową
Napastnikiem może być pracownik handlu i usług. Kelner, kasjer lub sprzedawca, przyjmując kartę bankową do obliczenia, może zrobić zdjęcie niezbędnych danych (numer karty, data ważności, nazwisko właściciela i Kod na odwrocie), a następnie zapłacić w Internecie.
Jak zapobiegać?
Rozliczając się, staraj się nie tracić z oczu swojej karty. I wprowadź kod PIN, aby nie był widoczny dla osób postronnych.
2. Płacisz przez terminal, ale płatność nie przechodzi
W kawiarni kelner przynosi ci Terminal POS (na zdjęciu), płacisz, ale tutaj kelner mówi, że płatność nie powiodła się i prosi o ponowne wprowadzenie kodu PIN. W ten sposób ryzykujesz dwukrotną zapłatę.
Jak zapobiegać?
Połącz powiadomienia SMS o płatnościach. Pamiętaj, aby poprosić o czek z powiadomieniem o awarii lub rezygnacji z operacji (Terminal POS zawsze drukuje taki).
3. Płacisz kartą z systemem płatności zbliżeniowych
Karty z systemem płatności zbliżeniowych można płacić natychmiast, jednym dotknięciem, o ile płatność nie przekracza określonego limitu. Nie musisz wprowadzać kodu PIN. Atakujący mogą ukraść pieniądze z takiej karty, opierając czytnik lub Terminal POS o torbę.
Jak zapobiegać?
Aby Płatność zbliżeniowa nie odbywała się bez Twojej wiedzy, lepiej przechowywać kartę w osłonie portfela, torby lub specjalnym etui na karty bankowe.
Miejsce: bankomat
Najczęstszym sposobem kradzieży danych karty (numer, imię i nazwisko właściciela, data ważności) podczas korzystania z niej w bankomacie jest zainstalowanie skimmera w bankomacie. Jest to specjalne urządzenie, które kopiuje dane z paska magnetycznego karty. Mogą również ukraść kod PIN, instalując ukrytą kamerę lub klawiaturę w bankomacie. Fałszywa klawiatura jest umieszczana bezpośrednio na oryginalnej, a sam bankomat reaguje na stuknięcia jak zwykle-nawet nie zauważysz, że coś idzie nie tak. Atakujący, wykorzystując skradzione dane, mogą wykonać kopię Twojej karty.
Jak zapobiegać?
Skimmer jest w stanie ukraść informacje tylko z paska magnetycznego, a nie ze specjalnego układu.
Miejsce akcji: gdziekolwiek
1. Otrzymałeś alarmującą wiadomość SMS lub telefon od krewnego
Podobno krewny pisze lub dzwoni z nieznanego numeru i mówi, że wpadł w kłopoty i pilnie potrzebuje pieniędzy, ale nie ma czasu na wyjaśnienie sytuacji. W takich wiadomościach pilność sytuacji jest często manipulowana i wysyłana w wyjątkowo niewygodnych momentach, na przykład w nocy.
Jak zapobiegać?
Nie spiesz się, aby przelać pieniądze. Spróbuj dowiedzieć się szczegółów — zwykle długie rozmowy nie są częścią planów intruzów. Jeśli naprawdę nie możesz się dowiedzieć, oddzwoń do krewnego, w którego imieniu się kontaktuje, aby sprawdzić, czy do ciebie dzwoni/pisze.
2. Otrzymałeś wiadomość "z banku"
Z nieznanego numeru przychodzi wiadomość SMS, że Twoja karta jest zablokowana. SMS wskazuje numer, pod który należy zadzwonić w celu wyjaśnienia szczegółów. Dzwoniąc, zostaniesz przeniesiony do fałszywej służby bezpieczeństwa banku, gdzie zostaniesz przekonany do podania danych karty lub zbliżenia się do najbliższego bankomatu i dokonania operacji. Postępując zgodnie z instrukcjami atakujących, otworzysz im dostęp do karty i ukradną Twoje pieniądze.
Jak zapobiegać?
Nie oddzwaniaj — najpierw dowiedz się, czy rzeczywiście dzwonili z twojego banku. Prawdziwe banki zazwyczaj wysyłają powiadomienia z tego samego numeru. Ponadto na karcie znajduje się numer telefonu do komunikacji z bankiem — zadzwoń do niego i sprawdź, czy jest zablokowany. Lub skontaktuj się z pracownikami najbliższego oddziału banku.
3. Dzwonią do Ciebie z instytucji państwowej
Dzwonią do Ciebie Ludzie i przedstawiają się jako pracownicy banku, prokuratury, sądu, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów i innych instytucji. Zgłaszają na przykład należne odszkodowanie od działań oszustów: odszkodowanie za zakupione produkty medyczne lub usługi psychiczne. Jeśli "pracownik" poprosi Cię o zapłacenie czegoś w celu uzyskania obiecanej rekompensaty (podatek dochodowy, podatek dochodowy, Opłata Bankowa, obowiązkowe ubezpieczenie, cło państwowe, opłata za przelew pieniędzy), a tym bardziej poprosi Cię o podanie danych paszportowych lub danych bankowych, jest to oszust telefoniczny.
Jak zapobiegać?
Nie podążaj za wskazówkami i nie płać za nic. Nie podawaj danych osobowych, prawdziwi pracownicy już je mają.
Miejsce akcji: Dom
1. Otrzymałeś list lub powiadomienie
Otrzymasz powiadomienie pocztą na formularzu z danymi banku. Mówi, że sąd nakazał wypłacić Ci odszkodowanie, w tym celu musisz skontaktować się z osobą kontaktową. I tak szybko, jak to możliwe, w przeciwnym razie odszkodowanie przejdzie na korzyść państwa — w ten sposób napastnicy zmuszają cię do działania.
Jak zapobiegać?
Nie spiesz się, aby skontaktować się z osobą kontaktową wymienioną w liście, sprawdź dane. Zadzwoń pod numer telefonu kontaktowego podany na oficjalnej stronie banku. Jeśli list okaże się fałszywy, zgłoś skargę do organów ścigania.
Chroń się przed oszustami:
Co zrobić, jeśli masz do czynienia z oszustwem?
Jeśli Twoja karta bankowa nagle obciążyła pieniądze:
Odszkodowanie
Po otrzymaniu wniosku bank przeprowadzi dochodzenie służbowe i zadecyduje o odszkodowaniu. Jeśli zastosowałeś się do środków bezpieczeństwa i zwróciłeś się do banku nie później niż następnego dnia po powiadomieniu Cię o nielegalnej operacji, możesz liczyć na zwrot pieniędzy. Jeśli jednak sam podałeś atakującym kod PIN lub kod SMS potrzebny do potwierdzenia płatności i przelewów, niestety bank nie zwróci Ci pieniędzy.
Potrzebują szczegółów Twojej karty: numeru karty, imienia i nazwiska posiadacza, daty ważności, kodu uwierzytelniającego karty (trzy cyfry na odwrocie, takie jak CVV lub CVC), kodu PIN. Również kod SMS do potwierdzeń płatności i przelewów na tych stronach, na których płatności należy potwierdzić takim kodem.
1. Płacisz zwykłą kartą bankową
Napastnikiem może być pracownik handlu i usług. Kelner, kasjer lub sprzedawca, przyjmując kartę bankową do obliczenia, może zrobić zdjęcie niezbędnych danych (numer karty, data ważności, nazwisko właściciela i Kod na odwrocie), a następnie zapłacić w Internecie.
Jak zapobiegać?
Rozliczając się, staraj się nie tracić z oczu swojej karty. I wprowadź kod PIN, aby nie był widoczny dla osób postronnych.
2. Płacisz przez terminal, ale płatność nie przechodzi
W kawiarni kelner przynosi ci Terminal POS (na zdjęciu), płacisz, ale tutaj kelner mówi, że płatność nie powiodła się i prosi o ponowne wprowadzenie kodu PIN. W ten sposób ryzykujesz dwukrotną zapłatę.
Jak zapobiegać?
Połącz powiadomienia SMS o płatnościach. Pamiętaj, aby poprosić o czek z powiadomieniem o awarii lub rezygnacji z operacji (Terminal POS zawsze drukuje taki).
3. Płacisz kartą z systemem płatności zbliżeniowych
Karty z systemem płatności zbliżeniowych można płacić natychmiast, jednym dotknięciem, o ile płatność nie przekracza określonego limitu. Nie musisz wprowadzać kodu PIN. Atakujący mogą ukraść pieniądze z takiej karty, opierając czytnik lub Terminal POS o torbę.
Jak zapobiegać?
Aby Płatność zbliżeniowa nie odbywała się bez Twojej wiedzy, lepiej przechowywać kartę w osłonie portfela, torby lub specjalnym etui na karty bankowe.
Miejsce: bankomat
Najczęstszym sposobem kradzieży danych karty (numer, imię i nazwisko właściciela, data ważności) podczas korzystania z niej w bankomacie jest zainstalowanie skimmera w bankomacie. Jest to specjalne urządzenie, które kopiuje dane z paska magnetycznego karty. Mogą również ukraść kod PIN, instalując ukrytą kamerę lub klawiaturę w bankomacie. Fałszywa klawiatura jest umieszczana bezpośrednio na oryginalnej, a sam bankomat reaguje na stuknięcia jak zwykle-nawet nie zauważysz, że coś idzie nie tak. Atakujący, wykorzystując skradzione dane, mogą wykonać kopię Twojej karty.
Jak zapobiegać?
Skimmer jest w stanie ukraść informacje tylko z paska magnetycznego, a nie ze specjalnego układu.
- Sprawdź bankomat: czy nie ma obcych urządzeń. Klawiatura nie powinna różnić się fakturą, a tym bardziej chwiejna.
- Podczas wprowadzania kodu PIN zawsze zakrywaj klawiaturę wolną ręką, aby nikt nie szpiegował.
- Staraj się korzystać z bankomatów w oddziałach banków. Są częściej sprawdzane i lepiej strzeżone.
Miejsce akcji: gdziekolwiek
1. Otrzymałeś alarmującą wiadomość SMS lub telefon od krewnego
Podobno krewny pisze lub dzwoni z nieznanego numeru i mówi, że wpadł w kłopoty i pilnie potrzebuje pieniędzy, ale nie ma czasu na wyjaśnienie sytuacji. W takich wiadomościach pilność sytuacji jest często manipulowana i wysyłana w wyjątkowo niewygodnych momentach, na przykład w nocy.
Jak zapobiegać?
Nie spiesz się, aby przelać pieniądze. Spróbuj dowiedzieć się szczegółów — zwykle długie rozmowy nie są częścią planów intruzów. Jeśli naprawdę nie możesz się dowiedzieć, oddzwoń do krewnego, w którego imieniu się kontaktuje, aby sprawdzić, czy do ciebie dzwoni/pisze.
2. Otrzymałeś wiadomość "z banku"
Z nieznanego numeru przychodzi wiadomość SMS, że Twoja karta jest zablokowana. SMS wskazuje numer, pod który należy zadzwonić w celu wyjaśnienia szczegółów. Dzwoniąc, zostaniesz przeniesiony do fałszywej służby bezpieczeństwa banku, gdzie zostaniesz przekonany do podania danych karty lub zbliżenia się do najbliższego bankomatu i dokonania operacji. Postępując zgodnie z instrukcjami atakujących, otworzysz im dostęp do karty i ukradną Twoje pieniądze.
Jak zapobiegać?
Nie oddzwaniaj — najpierw dowiedz się, czy rzeczywiście dzwonili z twojego banku. Prawdziwe banki zazwyczaj wysyłają powiadomienia z tego samego numeru. Ponadto na karcie znajduje się numer telefonu do komunikacji z bankiem — zadzwoń do niego i sprawdź, czy jest zablokowany. Lub skontaktuj się z pracownikami najbliższego oddziału banku.
3. Dzwonią do Ciebie z instytucji państwowej
Dzwonią do Ciebie Ludzie i przedstawiają się jako pracownicy banku, prokuratury, sądu, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów i innych instytucji. Zgłaszają na przykład należne odszkodowanie od działań oszustów: odszkodowanie za zakupione produkty medyczne lub usługi psychiczne. Jeśli "pracownik" poprosi Cię o zapłacenie czegoś w celu uzyskania obiecanej rekompensaty (podatek dochodowy, podatek dochodowy, Opłata Bankowa, obowiązkowe ubezpieczenie, cło państwowe, opłata za przelew pieniędzy), a tym bardziej poprosi Cię o podanie danych paszportowych lub danych bankowych, jest to oszust telefoniczny.
Jak zapobiegać?
Nie podążaj za wskazówkami i nie płać za nic. Nie podawaj danych osobowych, prawdziwi pracownicy już je mają.
Miejsce akcji: Dom
1. Otrzymałeś list lub powiadomienie
Otrzymasz powiadomienie pocztą na formularzu z danymi banku. Mówi, że sąd nakazał wypłacić Ci odszkodowanie, w tym celu musisz skontaktować się z osobą kontaktową. I tak szybko, jak to możliwe, w przeciwnym razie odszkodowanie przejdzie na korzyść państwa — w ten sposób napastnicy zmuszają cię do działania.
Jak zapobiegać?
Nie spiesz się, aby skontaktować się z osobą kontaktową wymienioną w liście, sprawdź dane. Zadzwoń pod numer telefonu kontaktowego podany na oficjalnej stronie banku. Jeśli list okaże się fałszywy, zgłoś skargę do organów ścigania.
Chroń się przed oszustami:
- Podłącz mobilny bank, aby śledzić transakcje, których nie wykonałeś. W ten sposób możesz szybko zareagować na działania oszustów — a czas w tym przypadku jest bardzo ważny.
- Nie przechowuj dużych ilości pieniędzy na karcie, którą nosisz i używasz do codziennych wydatków.
- Jeśli planujesz używać karty nie tylko w kraju, w którym mieszkasz — koniecznie poinformuj o tym pracowników banku.
- Powiedz starszym krewnym o sztuczkach oszustów — to oni najczęściej stają się celem intruzów.
Co zrobić, jeśli masz do czynienia z oszustwem?
Jeśli Twoja karta bankowa nagle obciążyła pieniądze:
- Jak najszybciej zadzwoń do banku (numer znajduje się na odwrocie karty), zgłoś nieuczciwą operację i Zablokuj kartę.
- Skontaktuj się z oddziałem banku i poproś o wyciąg z konta. Napisz oświadczenie o braku zgody na operację. Zachowaj kopię wniosku ze znakiem akceptacji banku.
- Skontaktuj się z organami ścigania z oświadczeniem o kradzieży.
Odszkodowanie
Po otrzymaniu wniosku bank przeprowadzi dochodzenie służbowe i zadecyduje o odszkodowaniu. Jeśli zastosowałeś się do środków bezpieczeństwa i zwróciłeś się do banku nie później niż następnego dnia po powiadomieniu Cię o nielegalnej operacji, możesz liczyć na zwrot pieniędzy. Jeśli jednak sam podałeś atakującym kod PIN lub kod SMS potrzebny do potwierdzenia płatności i przelewów, niestety bank nie zwróci Ci pieniędzy.